Procesverslag

Net als bij de tafel en ‘het kastje met lade en deur’ moeten jullie nu ook  een verslag schrijven over het maken van de stoel. Volgens het kwalificatiedossier moeten jullie deze reflectievaardigheden aan het einde van de opleiding beheersen. Vandaar dat het steeds aan de orde komt. en blijft.  Hieronder staan alle ‘kopjes’ waar aan het verslag moet voldoen. Verwisselen de tekst weer voor je eigen woorden en voeg de foto’s toe. Je hebt waarschijnlijk veel foto’s genomen, dus is het slim om ze in een galerij te plaatsen. 

Inleiding

Op deze pagina komt het verslag. Je schrijft een korte inleiding waarin je aangeeft wat het doel is van dit verslag. Vervolgens maak je de lezer duidelijk waarom je voor dit ontwerp hebt gekozen. Daarna geef je aan welke houtsoorten je hebt gebruikt en waarom de keuze op deze soorten is gevallen. Je sluit de inleiding af met een antwoord op de vraag of het eindproduct is geworden zoals je het had ontworpen.

Fotoverslag

Tijdens de praktijklessen maak je foto’s van je stoel in aanbouw. Vooral veel detailopnames van bijvoorbeeld de pennen, freesmal in bedrijf, lamineerwerk,…….. een beeld van het lijmen of spuiten van de stoel mag ook niet ontbreken in je overzicht. Op de dag van de beoordeling maak je van je voltooide stoel professionele foto’s in het lab. Bij het vak media heb je daar lessen over gekregen. Plaats deze foto’s in het aparte galerij en maak het tevens de hoofdfoto van deze pagina én de hoofdpagina ‘stoel’.

Evaluatie van de twaalf handelingen

Schrijf een uitgebreid verslag over minimaal zes handelingen die naar jouw mening goed verliepen. Het is voor een reflectieverslag belangrijk dat je beschrijft waarom die zes handelingen zo succesvol verliepen. Dezelfde opdracht voer je uit voor zes handelingen die naar jouw mening niet naar wens gingen, of zelfs overnieuw uitgevoerd moesten worden. Ook hier is het belangrijk dat je uitvoerig beschrijft waarom deze handelingen niet goed gingen. Dus alleen opschrijven ‘zagen ging goed ‘wordt als onvoldoende beoordeeld

Evaluatie van de samenwerking

Schrijf een evaluatie over de samenwerking met je maatje. Wat ging goed en wat ging minder goed. Wat heeft het jullie opgeleverd om samen te werken? Wat waren de sterke punten van Projectboek stoel Meubel BOL 4 je maatje en waar was jij sterk in? Vind je dat de taken gelijk verdeeld zijn geweest of moet je achteraf vaststellen dat het ongelijk is geweest?

Evaluatie van het plannen en organiseren

Na de reflectie over de zaken die goed en minder goed gingen op gebied van het meubels maken, schrijf je nu een uitgebreid verslag over je vaardigheden betreffende plannen en organiseren. Kijk eens terug naar de afgelopen periode en beschrijf waarom het wel of niet gelukt is om samen het meubel binnen de afgesproken tijd op te leveren. Probeer voor jezelf te achterhalen wat nu de werkelijke reden is van te laat of juist op tijd opleveren van het meubel. Factoren als absentie, te veel praten met je maatje of je buurman, geen besluit kunnen nemen, te laat materiaal bestellen, tekening niet klaar of niet volledig of te weinig ervaring met machines kunnen een rol hebben gespeeld bij te laat opleveren. Maar ook privéomstandigheden zouden invloed kunnen hebben gehad op je concentratie. Evalueer ook het maken en het gebruik van de werkplanning en het bijhouden van je dag journaal. Mocht het jullie niet gelukt zijn om volgens een planning te werken, dan maken jullie samen een analyse en beschrijven jullie wat daar de oorzaak van is. Misschien heb je wel goede ervaringen met het bijhouden van de planning en het dag journaal. In dat geval beschrijf wat je voor jou de meerwaarde is geweest om het bij te houden. Je sluit de evaluatie af door te onderzoeken of je deze periode ook een vaardigheid hebt geleerd op gebied van plannen en organiseren.

Herschrijven van de werkvolgorde

Na het maken van jouw meubel weet jij als geen ander hoe dit de volgende keer het beste aangepakt kan worden. Herschrijf gedetailleerd de eerder opgesteld werkvolgorde/planning aan de hand van jouw ervaringen. Hiervoor gebruik je het tabblad ‘planning’ van de productiestaten (Excel).

Conclusie

In de eindconclusie beschrijf je uitgebreid of je tevreden bent over de kwaliteit van het werk en het tempo waarin je dit hebt uitgevoerd. Vanuit de positie van een vogel in de lucht kijk je terug naar je activiteiten bij PO, je werk in het praktijklokaal, de samenwerking en naar je inspanningen voor dit verslag. Beschrijf uitgebreid in je verslag wat je hebt geleerd aan nieuwe handelingen in deze periode. Bijvoorbeeld: handelingen die je aan de werkbank of in de machinale hebt gedaan, maar ook vaardigheden uit het eerste jaar zijn waarin je veel beter bent geworden. Tot slot sluit je de conclusie af met een gouden tip voor een toekomstige HMC leerling leerjaar twee.